Wszystko o treningu aerobowym

Trening aerobowy nazywany jest również treningiem tlenowym. Osoby ćwiczące uzyskują energię z różnym przemian tlenowych, zachodzących w organizmie. Ćwiczenia są zazwyczaj długotrwałe. U zawodników obserwuje się zazwyczaj stałe tętno, które wynosi ok. 70-80% tętna maksymalnego. Przykładem treningów aerobowych jest np. bieganie bądź jazda na rowerze.

Trening aerobowy można wykonywać o każdej porze. Niektórzy preferują ćwiczenia wykonywane na czczo, jednak lepszym rozwiązaniem jest spożycie wcześniej posiłku. Wśród wielu osób ćwiczących panuje przekonanie, że przez pierwsze kilkanaście minut treningu organizm nie spala tłuszczu. W tym czasie korzysta bowiem z zapasów glikogenu. Warto jednak pamiętać, że ta reguła nie dotyczy wszystkich ćwiczących. Wpływa na to wiele czynników, jak np. rodzaj diety.

Podczas treningu aerobowego koniecznie należy uzupełniać płyny. Najlepszym rozwiązaniem jest picie wody. Odnośnie napojów izotonicznych panują pewne kontrowersje. W przypadku treningu aerobowego o niskiej aktywności picie napojów izotonicznych nie jest korzystnym rozwiązaniem, bowiem wówczas organizm spala mniejsze ilości tłuszczów. Napoje izotoniczne polecane są osobom, które wykonują ćwiczenia aerobowe o co najmniej średniej intensywności. Warto pamiętać o możliwościach adaptacyjnych organizmu. Oznacza to, że organizm niejako przyzwyczaja się do aktywności fizycznej, przez co spala się mniej tłuszczu.

Chcąc temu zapobiec należy np. wydłużyć pojedynczy trening aerobowy.