ABC treningów interwałowych

Przygodę z ćwiczeniami interwałowymi może rozpocząć każdy. W tego rodzaju ćwiczeniach nie ma ograniczeń wiekowych. Początkowo może się wydawać, że jest to trening przeznaczony wyłącznie dla osób regularnie ćwiczących, jednak wielu specjalistów przekonuje, że odpowiednie ćwiczenia interwałowe mogą wykonywać także amatorzy. Interwał składa się niejako z dwóch etapów: w pierwszym z nich ćwiczy się z bardzo wysoką intensywnością, w kolejnym – z niską. Pojedynczy trening składa się z kilku, a nawet kilkunastu interwałów. Idea tego treningu polega na tym, żeby znacząco zmęczyć organizm podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń. Wypoczynek następuje w trakcie ćwiczeń o niskiej intensywności. Można wyróżnić dwa rodzaje treningów interwałowych: ekstensywny oraz intensywny. Ten pierwszy składa się z ćwiczeń o dość małej oraz średniej intensywności. Przerwy między kolejnymi interwałami są krótkie.

Trening ekstensywny sprzyja poprawie wytrzymałości tlenowej. Jest ona szczególnie przydatna np. kolarzom. Z kolei trening intensywny cechuje się bardzo intensywnymi ćwiczeniami. Liczba interwałów jest mniejsza w porównaniu do treningu ekstensywnego. Z kolei przerwy pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami są dłuższe. Ten typ treningu korzystnie wpływa na wytrzymałość beztlenową. Treningi interwałowe można kształtować w dowolny sposób. Niektórzy w ramach interwałów jeżdżą na rowerze, biegają, a nawet pływają. Czas i intensywność ćwiczeń powinien być dostosowany do możliwości konkretnej osoby.